JenteSkills forsvarsprinsipper

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Angrep vinner kamper, mens forsvar vinner titler var det en gang en manager som sa. I forhold til dette, så kan det jo være lurt å ha spillere og lag som er gode i forsvar. Felles for både angrep og forsvar er jo at det må øves på. Ved å ha mange gode forsvarsspillere på eget lag, kan man ved å vinne ballen høyt i banen, komme til mange gunstige situasjoner for eget lag. Det finnes sikkert mange måter å jobbe med dette på. Her kan du få et innblikk i hvordan vi gjøre det på JenteSkills, hvilke tanker vi har og prinsipper i forhold til å være forsvarsspiller. 

På JenteSkills har vi mange øvelser som har med angrep og forsvar å gjøre. Selvfølgelig finner vi mye av dette i spill situasjoner, typ 7 mot 7. Ofte så bryter vi dette ned i mindre antall, helt ned til 1 mot 1. Dette gjør det også nokså enkelt å kunne jobbe med mange momenter, samt at når vi er flere trenere, så kan hver enkelt trener ha fokus på forskjellige momenter. Viktig å poengtere at det ikke bør være for mange momenter om gangen og at vi hele tiden forholder oss til hvert enkelt hovedtema til hver samling.

I selve spilløvelsene, så handler det ofte om omstilling. Fra å være forsvar til å bli angrep og fra å være angrep til å bli forsvar. Derfor skal dette også være et element i øvelsene som gjennomføres på JenteSkills, da når det kommer til spillsituasjoner som vi har beskrevet over. Det betyr da at vi får mange situasjoner hvor vi oppnår spill og motspill, hvor da situasjoner og ulike løsninger hele tiden vil dukke opp og forandres. 

Eksempel. Ofte spilles det 1 mot 1, 2 mot 2 osv. Da avsluttes angrepet/situasjonen gjerne når forsvaret har vunnet ballen eller bare klarer den vekk. På JenteSkills er poenget da at rollene skiftes og når forsvaret vinner ballen, så blir de nytt angrepslag og skal spille seg frem til situasjoner hvor de skal score mål. Laget som startet som angrepsspillere, må nå håndtere et raskt skifte (omstilling) og endre til å bli forsvarende lag. I dette skiftet og omstillingsfase hos begge lag, finner vi mange nye momenter å jobbe videre med.

Eksempel kan du se under her:

Forsvarsmessig, så er det alltid forholdet mellom individet som er nærmest ballen og laget som gjelder. Hvordan de ulike momentene som førsteforsvarer (1F) gjennomføres og hvordan er samhandlingen til resten av laget, i forhold til dette og situasjonene rundt. 

Jobbe hardest når man ikke har ballen, da den virkelig jobben starter. 

 

Hvis vi skal våge oss ut på en påstand: det er enklere å være forsvar enn angrep. Spesielt hvis 1F oppgavene utføres på en best mulig måte, samt at hele forsvaret fungerer sammen. En annen ting er jo også det, at en forsvarsspiller «bare» trenger å ha fokus på seg selv og ødelegge for motstanderen (trenger ikke finte, drible, dra seg forbi, runde av, skyte, legge inn, osv.) Mens en angrepsspiller har jo seg selv og ballen, samt at han da skal skape noen ting.

Forsvarsmessig så handler det mye om det individuelle og samhandlingen til resten av laget. Ofte så kan det jo være helt andre spillere på laget som skal være forsvarsspiller, en de typiske spillerne i forsvaret. 

Individuelt

Her handler det mye om hvordan man løser førsteforsvarer (1F) oppgavene (kommer tilbake til de ulike oppgavene som omhandler 1F). I tillegg handler det også om tøffhet og å bruke kroppen. Man må forsyne seg, presse tøft, aggressivitet og et stort ønske om å vinne ballen. Da handler det om å ikke gi opp, vilje og innsats. Kanskje spille litt på grensen av hva som er tillat og gjøre det mest mulig vanskelig for motstanderen. Dytte litt, rive litt og forstyrre motstanderen. Være bevist på egen kroppsstilling, unngå å ruse i hvis motstander har kontroll på ball. Men komme kjapt opp i og lede motspiller til å spille bakover eller på tvers (hindre pasning fremover i banen). På toppen av dette, så kan mange situasjoner løses med smarthet, da i forhold til å lese spillet, bryte i forkant, lede til en side eller inn i et område på banen. 

Lag

Med en gang laget mister ballen, går laget fra å være angripende lag til å bli forsvarende lag. Skjer dette langt inne på motstander sin banehalvdel. Så trenger ikke nødvendigvis oppgavene være å vinne ballen, men kanskje lede motstanderen inn i et område hvor eget lag har flere spillere og dermed gjør det vanskelig for motstander å angripe.

Et annen mulighet er også å oppholde motstander laget. Få motstanderen til å bruke lengst mulig tid, slik at eget lag får flest mulig på plass, til å forsvare eget mål. Så er det også situasjoner hvor man mister ballen høyt opp på motstanders banehalvdel, da kan det være fornuftig med å presse nærmeste spiller knallhardt, stå etter med resten av medspillerne. Hvor oppgavene er å låse av motspillere og stenge av rom for å hindre motstander å spille inn i prioritert rom. Fordelen med å “stå etter” er at det er mange som kan jobbe sammen for å vinne ballen tilbake og å unngå kontringer imot.

Med bakgrunn i hva vi har gått igjennom og ting vi jobber med på JenteSkills. Så har vi laget noen enkle prinsipper i forhold til det å være forsvarsspiller, uavhengig av hvilken posisjon man har på banen. Vi har også gjort disse prinsippene såpass enkle at det skal være mulig for alle å forstå disse og at de skal kunne klare å huske dem. Ønsker heller ikke å ha for mange, så vi har skjært dette ned til 4 punkter.

JenteSkills forsvar Prinsipper 

  1. Få tak i ballen
  2. Forsvare mål
  3. Tett sammen – små
  4. Steng tilgang til ledige rom

Så når det kommer til ulike situasjoner på øvelsene vi har på JenteSkills og spillerne havner i forsvarssituasjoner, så er det disse prinsippene vi har fokus på. Deretter jobber vi med momenter som kan være hensiktsmessige i forhold til å oppnå læring og bevisthet hos deltakerne.